‘Mahathir Khianati Saya’ – Tunku Abdul Rahman

‘Mahathir Khianati Saya’ – Tunku Abdul Rahman - Hallo sahabat Berita Terkini, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul ‘Mahathir Khianati Saya’ – Tunku Abdul Rahman, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : ‘Mahathir Khianati Saya’ – Tunku Abdul Rahman
link : ‘Mahathir Khianati Saya’ – Tunku Abdul Rahman

Baca juga


‘Mahathir Khianati Saya’ – Tunku Abdul Rahman



Krisis hubungan antara Tunku dan Dr. Mahathir yang sebelum itu adalah rahsia, terdedah apabila surat yang ditulis oleh Dr. Mahathir kepada Tunku sekitar pertengahan 1969 tersebar luas dalam kalangan rakyat.


Bagi Tunku sendiri, surat Dr. Mahathir kepadanya itu telah memusnahkan seluruh pengorbanannya terhadap bangsa dan negara selama 17 tahun.

Berikut luahan hati Perdana Menteri pertama yang juga Bapa Kemerdekaan negara, Allahyarham Tunku Abdul Rahman terhadap Tun Dr. Mahathir Mohamad :
Seorang daripada itu ialah Mahathir sendiri, dia buat satu surat kepada saya. Tapi diedar beratus ribu salinannya kepada semua orang. Er… tentera-tentera, polis, orang-orang kebanyakan ni, diedarkan. Dan dimaki saya dalam itu dengan berbagai-bagai perkataan.
Saya ini dibenci oleh semua orang Melayu, dibenci oleh pegawai-pegawai kerajaan, dibenci oleh askar Melayu, dibenci oleh polis dan sebagainya. Di sini nampaknya nak, caranya, tujuannya nak bagi orang semua-semua benci kepada saya. Buang saya dan ubahkan penmerintahan Malaya ini.
Dia kata saya ini pro-Cina, saya berjuang begitu lama, begitu susah, dan begitu payah, susah-payah, adakah dengan untuk mengangkatkan Cina? Ini semua untuk nak bagi tempat dalam negeri ini kepada orang Melayu.
Itu tujuan saya yang berjuang ini. Dia kata saya pro-Cina, saya buat itu bagi Cina, macam-macamlah dia kata. Jadi ditunjuk di situ khianatnya.
Dr. Ismail masa itu dia jadi Pengerusi Guthrie. Dia berhenti. Tapi apabila dia dengar kejadian itu, dia letakkan jawatan Guthrie, pengerusi. Masuk balik dan saya angkat dia jadi, apa nama…Menteri Dalam Negeri. Jadi dialah ambil tindakan atas Mahathir ni.
Tapi tak adalah buat apa-apa, Cuma pecat daripada UMNO sahaja. Kalau dia (Mahathir) sendiri, tentu dia buat macam sekarang ini, bubuh dalam penjara. Masuk tahan orang itu, tahan orang ini. Tahan suratkhabar-suratkhabar.”
LIHAT VIDEO DI SINI




Demikianlah Artikel ‘Mahathir Khianati Saya’ – Tunku Abdul Rahman

Sekianlah artikel ‘Mahathir Khianati Saya’ – Tunku Abdul Rahman kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel ‘Mahathir Khianati Saya’ – Tunku Abdul Rahman dengan alamat link https://beritaterkini333.blogspot.com/2017/07/mahathir-khianati-saya-tunku-abdul.html

Subscribe to receive free email updates: