Langkah kukuh dilaksana kesan wang ‘Malaysia Palsu’

Langkah kukuh dilaksana kesan wang ‘Malaysia Palsu’ - Hallo sahabat Berita Terkini, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Langkah kukuh dilaksana kesan wang ‘Malaysia Palsu’, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Langkah kukuh dilaksana kesan wang ‘Malaysia Palsu’
link : Langkah kukuh dilaksana kesan wang ‘Malaysia Palsu’

Baca juga


Langkah kukuh dilaksana kesan wang ‘Malaysia Palsu’

THE MALAYSIAN TIMES
 
Dalam kenyataan, ABM berkata, langkah itu termasuk mengesahkan kesahihan wang ​sebelumdiedarkan dan tindakan itu dilaksanakan di peringkat mesin, serta di kaunter cawangan-cawangan bank.

“Setiap bank mempunyai prosedur dalaman khusus masing-masing berkaitan proses wang. Secara amnya, kesemua wang akan diimbas dan disahkan sebelum dimasukkan ke dalam Mesin Juruwang Automatik dan Mesin Kitar Semula Tunai (CRM).

“Sebagai tambahan, wang yang didepositkan di CRM dan Mesin Deposit Tunai (CDM) oleh pelanggan bank adalah diimbas oleh mesin tersebut. Sebarang wang palsu yang didepositkan akan dikesan dan ditolak serta-merta,” menurut ABM.

Persatuan itu mengulas laporan media baru-baru ini mengenai wang palsu yang didakwa dikeluarkan dari ATM dan di kaunter bank tanpa disedari.

ABM berkata, bank digesa mematuhi garis panduan dikeluarkan oleh pihak pengawalseliaan berkaitan pengendalian wang yang disyaki palsu.

Mengikut garis panduan itu, kesemua wang yang disyaki palsu perlu dikekalkan, dilaporkan dan diserahkan kepada pihak polis untuk siasatan.

“Kami mahu mengingatkan orang ramai bahawa wang palsu adalah tidak sah di sisi undang-undang, tidak ada nilai yang diberikan kepada wang palsu,” menurut ABM.

Orang ramai yang memiliki wang yang disyaki palsu dinasihatkan membuat laporan polis dan menyerahkannya.

Wang disyaki palsu yang kemudiannya disahkan tulen selepas siasatan akan dipulangkan​​​​​​​ kepada pelanggan bank berkenaan.

Orang ramai dinasihatkan menghubungi pusat khidmat bank masing-masing atau ABMConnect di 1-300-88-9980 untuk sebarang pertanyaan



Demikianlah Artikel Langkah kukuh dilaksana kesan wang ‘Malaysia Palsu’

Sekianlah artikel Langkah kukuh dilaksana kesan wang ‘Malaysia Palsu’ kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Langkah kukuh dilaksana kesan wang ‘Malaysia Palsu’ dengan alamat link https://beritaterkini333.blogspot.com/2017/09/langkah-kukuh-dilaksana-kesan-wang.html

Subscribe to receive free email updates: