Dua projek 'Gajah Putih' rugikan orang Melayu di Pulau Pinang

Dua projek 'Gajah Putih' rugikan orang Melayu di Pulau Pinang - Hallo sahabat Berita Terkini, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Dua projek 'Gajah Putih' rugikan orang Melayu di Pulau Pinang, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Dua projek 'Gajah Putih' rugikan orang Melayu di Pulau Pinang
link : Dua projek 'Gajah Putih' rugikan orang Melayu di Pulau Pinang

Baca juga


Dua projek 'Gajah Putih' rugikan orang Melayu di Pulau Pinang

MOHD ALI HASHIM

Kompleks Bagan dan Bazar Perdana


Dakwaan pimpinan Umno dan BN bahawa mereka memperjuangkan nasib peniaga Melayu sebenarnya bukanlah suatu kebenaran sebaliknya hanya gimik yang digunakan sebagai propaganda untuk mendapat sokongan semata-mata.

Buktinya amat jelas apabila terdapat kompleks dan bazar  perniagaan yang dibina oleh pihak kerajaan bagi menempatkan peniaga Melayu, sebaliknya mati ditengah jalan.

Ini dapat dibuktikan apabila Kompleks Bagan di Jalan Bagan Luar, Butterworth yang dimiliki oleh JKP Sdn Bhd milik kerajaan persekutuan tidak berfungsi.

Malah bangunan yang dulunya menjadi kemegahan peniaga Melayu kini suram dan tidak lagi dapat dibanggakan kecuali terbiar dan sepi.

Mohd Ismail Jalal KhanDemikian diluahkan oleh mantan Ketua Wira Perkasa, Parlimen Bagan, Mohd Ismail Jalal Khan.

Beliau yang juga merupakan mantan Ahli Jawatankuasa Wira Perkasa Negeri Pulau Pinang dan lantang bersuara menentang kepimpinan Umno turut berkata, kompleks yang terbiar ini sepatutnya dibangunkan semula oleh kerajaan melalui beberapa alternatif.

"Bangunan ini berada ditengah bandar Butterworth dan boleh memberi peluang yang baik kepada orang Melayu untuk meneruskan perniagaan.

"Dahulu ia juga menjadi Pejabat Imigresen dan pusat perniagaan peniaga kecil, tetapi kini dibiarkan sehingga menjadi tempat terbiar dan menyakitkan mana memandang.

"Sepatutnya pimpinan Umno Bahagian dan Pulau Pinang mengambil inisiatif bagi menghidupkan semula kompleks ini dengan memberi wajah baru serta mengenakan kadar sewa yang munasabah bagi memberi peluang peniaga kecil untuk berniaga, " jelasnya.

Namun begitu, katanya tiada langsung usaha yang diambil oleh mana-mana pimpinan Umno di Pulau Pinang bagi memberi nafas baru, agar kompleks yang menjadi gajah putih sejak puluhan tahun yang lalu itu boleh dimanfaatkan untuk orang Melayu dan peniaga kecil.

Tegasnya lagi, begitu juga dengan  Bazar Perdana di Bandar Perda, Bukit Mertajam yang telah siap sejak 2004 lagi.

Sebaliknya ia telah menjadi projek gajah putih yang merugikan lebih 800 peniaga Melayu yang mengharapkan bangunan tersebut dapat dimanfaatkan apabila ia beroperasi.

"Yang lebih menghairankan bagaimana bangunan yang tersergam indah dan megah ini telah didakwa tidak selamat untuk diduduki sebelum ini sehingga merugikan ramai peniaga.

"Pelbagai aduan dan laporan telah pun dibuat termasuk kepada SPRM oleh individu dan juga pertubuhan yang ada supaya dapat menyiasat bagaimana bangunan yang tidak selamat diluluskan untuk diduduki sebelum ini.

"Akibatnya peniaga menanggung kerugian apabila ada antara mereka yang menghabiskan wang pencen dan juga simpanan KWSP mereka bagi membeli bangunan ini untuk dijalankan perniagaan, " ujarnya lagi.



Demikianlah Artikel Dua projek 'Gajah Putih' rugikan orang Melayu di Pulau Pinang

Sekianlah artikel Dua projek 'Gajah Putih' rugikan orang Melayu di Pulau Pinang kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Dua projek 'Gajah Putih' rugikan orang Melayu di Pulau Pinang dengan alamat link https://beritaterkini333.blogspot.com/2017/09/dua-projek-gajah-putih-rugikan-orang.html

Subscribe to receive free email updates: