Warga China mungkin ketuai Proton

Warga China mungkin ketuai Proton - Hallo sahabat Berita Terkini, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Warga China mungkin ketuai Proton, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Warga China mungkin ketuai Proton
link : Warga China mungkin ketuai Proton

Baca juga


Warga China mungkin ketuai Proton

ARIF ATAN

 Proton Geeley


Rakyat China dikatakan bakal mengetuai Proton selepas syarikat pengeluar kereta terbesar di China, Zhejiang Geely Holdings Group Co Ltd (Geely) pada Mei lalu membeli 49.9 peratus saham pengeluar kereta nasional Malaysia itu.

Tokoh automotif China, Li Chunrong (Gambar bawah) secara rasmi telah menyertai kumpulan pengurusan kanan Geely serta menduduki jawatan Ketua Eksekutif Proton, lapor Berita Harian hari ini memetik pendedahan portal China, Automotif Review.

Li ChunrongChunrong sebelum ini menyertai Dongfeng Automobile pada 1987 dan dilantik sebagai Pengarah dan Timbalan Pengurus Besar Eksekusif Dongfeng-Honda Engine Co Ltd pada Julai lalu.

Dalam perkembangan berkaitan, kerajaan tidak campur tangan dalam soal pelantikan individu untuk menerajui Proton seperti diakui Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed pada awal Ogos lalu.

 Menurutnya, Perusahaan Otomobil Nasional Berhad (Proton) kekal berstatus syarikat Malaysia walaupun melantik warga asing untuk memimpin syarikat tersebut.

Sementara itu, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani dilapor Utusan Malaysia pada Mei lalu bahawa kerajaan tidak mempunyai kepentingan dalam perjanjian dengan Geely kerana melibatkan urus niaga antara syarikat swasta.

Langkah penjualan Proton itu ekoran kerugian besar yang dialami sejak beberapa tahun lalu sehingga memaksa Proton meminjam daripada kerajaan RM1.5 bilion bagi membolehkan pembayaran dibuat kepada vendor dan pembekal yang telah tertunggak selama lapan bulan.

Pada 2015 misalnya, Proton dicatat mengalami kerugian menghampiri RM650 juta manakala hampir RM150 juta pada tahun berikutnya dengan pada masa ini hanya mampu menjual kira-kira 5,000 unit sebulan.

Sejak Januari 2012, Proton yang mulai diwujudkan pada 1985 bukan lagi syarikat kerajaan sebaliknya syarikat persendirian apabila dibeli oleh DRB-Hicom



Demikianlah Artikel Warga China mungkin ketuai Proton

Sekianlah artikel Warga China mungkin ketuai Proton kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Warga China mungkin ketuai Proton dengan alamat link https://beritaterkini333.blogspot.com/2017/09/warga-china-mungkin-ketuai-proton.html

Subscribe to receive free email updates: