KPN: 4 militan Malaysia masih bertempur di Marawi

KPN: 4 militan Malaysia masih bertempur di Marawi - Hallo sahabat Berita Terkini, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul KPN: 4 militan Malaysia masih bertempur di Marawi, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : KPN: 4 militan Malaysia masih bertempur di Marawi
link : KPN: 4 militan Malaysia masih bertempur di Marawi

Baca juga


KPN: 4 militan Malaysia masih bertempur di Marawi

 
Beliau berkata polis sedang menunggu pengesahan mengenai 2 rakyat Malaysia yang dikatakan terbunuh dalam pertempuran.


fuzi-harun-marawi-5


KOTA KINABALU: Polis percaya 4 militan warga Malaysia masih berkubu di bandar Marawi selatan Filipina, kata Ketua Polis Negara Datuk Seri Fuzi Harun.

Beliau memberitahu FMT 4 individu itu ialah Mahmud Ahmad, Mohd Amin Baco, Jeknal Adil dan seorang bergelar “Pendek”.

Jeknal, berasal dari Sabah, sebelum ini dipercayai terbunuh dalam satu serangan hendap oleh pihak keselamatan pada Jun.

Kematian Jeknal diceritakan oleh majalah propaganda IS, Rumiyah, pada Jun. Majalah itu mendakwa Jeknal terbunuh dalam pengeboman oleh tentera semasa menyediakan sarapan untuk anggota kemnya.

“Kematian Jeknal belum dapat disahkan pihak berkuasa Filipina, jadi kita anggap beliau masih hidup,” kata Fuzi.

Seorang lagi rakyat Malaysia, Muhammad Joraimee Awang Raimee, dikatakan terbunuh pada Khamis.

Joraimee, 42, seorang bekas pegawai Majlis Perbandaran Selayang, dikatakan terbunuh dalam pengeboman udara apabila pihak tentera menawan balik Masjid Bato, yang digunakan militan sebagai pusat perintah di Marawi.

“Kita juga terima maklumat itu tetapi belum disahkan pihak berkuasa di Marawai. Kita masih menunggu pengesahan,” kata Fuzi.

Kehadiran sekurang-kurangnya 3 militan Malaysia disahkan bekas tebusan militan di Marawi.
Beliau berkata menemui mereka bertiga semasa dalam tahanan, termasuk kemungkinan menemui Joraimee, sebelum “terbunuh”.

Guru itu, Lordvin Acopio, dapat melepaskan diri semasa serangan oleh pihak tentera pada 16 September selepas menjadi tebusan selama hampir 4 bulan.

Acopio berkata rakyat Malaysia yang ditemuinya ialah Mahmud, seorang lagi bergelar “Abu Muslim”, dan seseorang yang tidak diketahui namanya.

Apabila ditanya sama ada 3 rakyat Malaysia yang ditemui itu membawa kris atau pisau, Acopio menjawab: “Ya, saya nampak orang itu. Orang itulah yang saya tak tahu namanya,” katanya kepada FMT.

Sumber berkata Joraimee suka bergambar dengan senapang patah dan keris dalam foto dan video yang dirakam militan.

Ditanya mengenai Abu Muslim, Fuzi memberitahu FMT bahawa polis tidak pernah dengar mana-mana rakyat Malaysia yang menggunakan gelaran itu.

Darul Islam Sabah

Amin dan Jeknal dilaporkan berasal dari Tawau, Sabah dan ahli kumpulan Darul Islam Sabah yang diharamkan.

Polis mengumumkan dua rakyat Sabah itu, bersama Mahmud, Joraimee dan seorang pembuat bom bernama Mohd Najib Husen, antara militan Malaysia yang mempunyai kaitan dengan IS dan Abu Sayyaf pada Julai 2014.

Jeknal, 33, dilaporkan seorang militan tegar, dan terlibat dalam terorisme sejak berusia 18 tahun dan dilaporkan menjalani sekurang-kurangnya 5 sesi latihan fizikal di Tawau.

Jeknal juga dikatakan mengambil bahagian dalam latihan ketenteraan di kem Abu Sayyaf di Jolo, Filipina, antara September 2005 dan Mac 2006.

Jeknal dan Amin dikenalpasti sebagai pembuat bom yang menggunakan tempat persembunyian Abu Sayyaf di Basilan dan Jolo sebagai pangkalan untuk operatif IS di Asia Tenggara.

Mahmud pemimpin di Marawi

Mahmud, juga dikenali sebagai Abu Handzalah, dikatakan memainkan peranan sebagai pemimpin dalam kalangan Maute dan Abu Sayyaf, yang bertempur dengan pihak keselamatan di Marawi.

Mahmud, dan orang kanannya, Najib, yang terbunuh dalam serangan di Basilan, dikenalpasti sebagai perekrut IS di Malaysia.

Mahmud juga bertanggungjawab untuk melatih dan menghantar militan untuk bertempur di Syria dan Iraq.

Antara yang direkrut ialah pengebom bunuh diri Malaysia pertama, Ahmad Tarmimi Maliki.

Mahmud menerima latihan di kem Al-Qaeda di Afghanistan di bawah Osama Laden semasa mengaji di Universiti Islam Islamabad di Pakistan lewat 1990-an.

Beliau kembali untuk bersyarah di Unversiti Malaya. Apabila identitinya sebagai militan didedahkan pihak berkuasa pada 2014, dia melarikan diri ke selatan Filipina.

Mahmud bertanggungjawab untuk membiaya serangan Marawi dengan mengatur penyaluran jutaan peso dari IS.

Mahmud memainkan peranan sebagai ustaz untuk tebusan dan menugaskan tebusan wanita menjadi jururawat untuk militan yang tercedera.

Mahmud dan Joraimee digambarkan sebagai ahli strategi dalam serangan Marawi yang berlaku pada 23 Mei.

Ahli strategi lain ialah daripada kumpulan Abu Sayyaf, diketuai oleh emir IS di Asia Tenggara, Isnilon Hapilon, dan pengasas kumpulan Maute, Omar dan Abdullah.

Hampir 200 askar, lebih 700 militan dan 47 orang awam terbunuh dalam pertempuran antara pasukan keselamatan dan kumpulan Abu Sayyaf dan Maute. Pertempuran tercetus selepas cubaan menangkap Isnilon digagalkan.



Demikianlah Artikel KPN: 4 militan Malaysia masih bertempur di Marawi

Sekianlah artikel KPN: 4 militan Malaysia masih bertempur di Marawi kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel KPN: 4 militan Malaysia masih bertempur di Marawi dengan alamat link https://beritaterkini333.blogspot.com/2017/10/kpn-4-militan-malaysia-masih-bertempur.html

Subscribe to receive free email updates: